Untitled design (17)

سبوس برنج چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

برنج و غلات ها یکی از مهم ترین مواد غذایی همه ما انسانها در دنیا میباشد به طوریکه روزانه قطعا در یکی از وعده های غذایی ما جای دارند. این مواد غذایی سرشار از انرژی، فیبر، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که نقش بسیار مهمی در تغذیه و سلامت انسان دارند.

حداقل در 14 استان کشور عزیزمان ایران برنج کاشته میشود اما برنج اصیل ایرانی در شمال کشور مخصوصا گیلان به صورت زیاد کاشته می شود و اکثرا همه ما منطقه شمال ایران را معدن برنج ایرانی و با کیفیت میدانیم. برنج ایرانی در انواع مختلفی از جمله برنج سفید، برنج قهوه‌ای، برنج قرمز و برنج کهربایی و غیره در دسترس عموم افراد است که هر نوع برنج خصوصیت‌ها و کاربردهای خاص خودش را دارد. برنج اغلب به عنوان منبع اصلی از مواد مغذی مثل کربوهیدرات، پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی شناخته می‌شود.

سبوس برنج

اگر بخواهیم غذاهایی که با برنج درست میکنیم را نام ببریم باید بگوییم که برنج به صورت پلو، خورشت، آش، سوپ و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما به لایه خارجی دانه برنج، سبوس برنج گفته میشود که در فرآیند و تولید برنج از بین می‌رود.

به بیان ساده تر در واقع سبوس برنج شامل پوسته خارجی و لایه نازکی از دانه برنج است که باعث شده است که خواص بسیار زیاد و منحصر به فردی برای سلامتی و حتی درمان بعضی از بیماری های انسان داشته باشد. استفاده منظم از برنج و غلات ها در رژیم غذایی می‌تواند به تامین انرژی، پشتیبانی از سیستم گوارشی، کاهش خطر بسیاری از بیماری‌ها مانند دیابت و بیماری‌های قلبی-عروقی، و بهبود سلامت عمومی کمک کند.

در این مقاله ما قصد داریم اطلاعات کامل و جامعی راجب سبوس برنج و مزایا و نحوه استفاده از آن را به طور کامل برای شما عزیزان شرح دهیم.
طبق توضیحات قبلی به پوست غله هایی مثل گندم، جو و برنج سبوس گفته میشود که بسیار ارزش غذایی بالایی دارند و همچنین ویتامین های زیادی که مورد نیاز بدن افراد مختلف می باشد. بنابراین به پوست برنجی که توسط دستگاه سفید کن از شلتوک جدا میشود را سبوس برنج میگویند که تقریبا خیلی نرم به شکل آرد هست و به صورت یک محصول مکمل در کنار برنج فروخته میشود.

سبوس برنج

خاصیت سبوس برنج خیلی خیلی بیشتر از خود برنج است و طرفداران بسیار زیادی هم دارد چرا که وقتی سبوس غلات جدا شود بسیاری از ویتامین ها و پروتوئین های خود را از دست میدهد بنابراین بهترین راهکار این است که در کنار برنج یا غلات دیگر از سبوس آنها هم استفاده شود. ارزش غذایی سبوس برنج بسیار بالا است چرا که حاوی مقادیر مختلفی از انرژی، پروتئین، چربی، کربوهیدرات، فیبر، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی، منگنز، نیاسین، تیامین، اسید فولیک و ویتامینB6 می باشد.

پس تا اینجا متوجه شدیم که سبوس برنج بسیار خاصیت دارد و در بسیاری از موارد نقش مهم و کلیدی نیز دارد. اگر بخواهیم از مهم ترین خواص سبوس برنج نام ببریم باید بگوییم که سبوس برنج در کنار فواید دارویی و درمانی در مواردی همچون چاقی صورت، تقویت مو و پوست، رشد کودکان و تقویت ایمنی بدن، درمان یبوست، کنترل قند خون، جلوگیری از بوی بد دهان، سلامت قلب و عروق و لاغری، درمان لک های پوستی، جوان سازی پوست، تقویت ناخن ها و درمان خشکی پوست، تامین آهن بدن و غیره بسیار تاثیر گذار است.

 

فواید و خواص سبوس برنج

 

فواید دارویی و درمانی سبوس برنج

شما عزیزان با مصرف سبوس برنج در کنار برنج به عنوان یک مکمل یا غذای فرعی از این ماده غذایی کلیدی میتوانید از بسیاری بیماری ها جلوگیری کنید. بیماری هایی همچون دیابت، فشار خون و کلسترول بالا، اعتیاد، وزن بالا و چاقی و بیماری های قلب و عروق یا بیماری های پوستی مثل اگزما که امروزه افراد زیادی هم درگیر آن هستند. به طور کل قبل از مصرف هر نوع ماده غذایی با پزشک خود مشورت کنید و زیر نظر پزشک درمان خود را به صورت طبیعی یا شیمیایی مثل مصرف قرص و دارو شروع کنید.

فواید و خواص سبوس برنج برای چاقی صورت

افرادی که صورت های لاغری دارند یا در اثر ورزش و رژیم های شدید برای کاهش وزن و یا عواملی مثل ترک اعتیاد دچار لاغری بدن مخصوصا صورت شده اند به راحتی میتوانند با مصرف سبوس برنج از دست رفتن رادیکال های ازاد پوست جلوگیری کنند و پوست صورتشان دچار پیری و چروک نشود. همچنین افرادی که پوست خشکی دارند از سبوس برنج قافل نشوند چرا که سبوس برنج خاصیت آبرسانی و ایجاد رطوبت برای انواع پوست دارد و این یک نکته کلیدی بسیار مهم است.

سبوس برنج

فواید و خواص سبوس برنج برای تقویت مو و پوست

سالانه افراد بیشماری به دلایل مختلف دچار ریزش مو و بیماری های پوستی در سراسر دنیا هستند که این دو مورد بستگی به عوامل زیادی دارد مثل وراثت و بیماری های ارثی یا شرایط محیطی و استفاده از مواد شیمیایی و غیره. راهکار های زیادی هم برای درمان مشکلات مو و پوست وجود دارد که یکی از بهترین راه حل های طبیعی استفاده از سبوس برنج می باشد. سبوس برنج حاوی ویتامین B و E است که روند سوخت و ساز سلول‌های زنده پیاز مو را تحریک می‌کند و باعث تقویت و رشد مو می‌شود همچنین از ریزش مو و سفید شدن ناگهانی مو در سنین پایین و میانسالی جلوگیری میکند.

آبرسانی به پوست سر و درمان موخوره و تقویت فولیکول های مو دیگر ویژگی ها و خواص سبوس برنج است. اما سبوس برنج برای پوست نیز بسیار مهم و ضروری میباشد. قطعا افرادی که درگیر مشکلات پوستی همچون التهاب و زخم، آکنه، کک و مک، خشکی و ترک های پوست هستند برای درمان خود به فکر استفاده از سبوس برنج باشند.

بهبود سلامت گوارشی

سبوس برنج حاوی فیبرهای محلول و غیرمحلولی است که می‌تواند در بهبود عملکرد روده‌ها، کاهش قند خون و پیشگیری از زخم معده کمک کند.

کاهش وزن و کنترل سطح کلسترول

فیبر موجود در سبوس برنج می‌تواند احساس سیری را افزایش داده و کمک به کنترل وزن و کاهش سطح کلسترول خون کند.

پیشگیری از بیماری‌های قلبی

مصرف منظم سبوس برنج می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های قلبی-عروقی کمک کند، زیرا کاهش کلسترول خون و کنترل فشار خون را تسهیل می‌کند.

پیشگیری از سرطان

برخی تحقیقات نشان داده است که مصرف سبوس برنج می‌تواند در پیشگیری از برخی از انواع سرطان‌ها از جمله سرطان روده و سرطان پستان موثر باشد.

سبوس برنج قهوه ای

روش های استفاده از سبوس برنج

امیدواریم که همراهان عزیز تا اینجای کار خسته نشده باشند و قطعا برای شما سوال پیش آمده است که چگونه از سبوس برنج استفاده کنیم. در ادامه روش های استفاده از سبوس برنج را کامل به شما توضیح خواهیم داد تا بتوانید از این ماده غذایی ناب و درجه یک بهترین استفاده را داشته باشید

ابتدا برای ایجاد سبوس برنج، مراحل زیر را به طور کامل انجام دهید:

  1. انتخاب برنج: ابتدا باید برنج را انتخاب کنید. هر نوع برنج قابل استفاده است، اما برای به دست آوردن سبوس با کیفیت بهتر، بهتر است برنجی با کیفیت بالا و خالص استفاده کنید.
  2. شستشوی برنج: برنج را در آب داغ برای چند دقیقه قرار دهید تا خاک و ذرات مختلف از روی دانه‌ها جدا شود. سپس آن را با آب سرد شستشو دهید تا آب کاملاً صاف شود.
  3. پخت برنج: برنج را به همراه آب مناسبی درون قابلمه بریزید و آن را بپزید. معمولاً زمان پخت برنج حدود 20 تا 30 دقیقه است، اما اگر برنجی با پوست خارجی ضخیم دارید ممکن است زمان بیشتری نیاز باشد.
  4. آب‌گیری و جدا کردن سبوس: وقتی برنج پخته شد، آن را از روی حرارت بردارید و به مدت کوتاهی برای استراحت در قابلمه بگذارید. سپس آب برنج را از روی آن ریز کنید و برنج را با چنگال یا قاشق همراه با دستکاری های ملایم تفت دهید تا سبوس برنج از دانه ها جدا شود.
  5. خشک کردن سبوس: سبوس را به صورت یکنواخت و روی یک سطح صاف پخش کنید و در معرض هوا قرار دهید تا به طور کامل خشک شود. معمولاً این کار حدود چند ساعت تا یک روز زمان می‌برد، ولی بسته به شرایط هوا و میزان رطوبت ممکن است زمان بیشتری نیاز باشد.
  6. ذخیره سازی: سبوس برنج خشک شده را در ظروفی ضد آب و هوا قرار دهید تا از رطوبت و خرابی جلوگیری شود. بهتر است آن را در محیط خنک و خشک نگه دارید تا مدت زمان بیشتری داشته باشد.

همراهان عزیز بسیار سپاسگزاریم که تا اینجا همراه ما بوده اید و امیدوارم که از این مقاله نهایت لذت را برده باشید.

Telegram
WhatsApp
LinkedIn
Email
Picture of @Alireza123

@Alireza123

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *